Denne boken, som er co-publisert av Routledge og National Council of Teachers of English, fungerer som et supplement til Crovitz og Devereauxs vellykkede verk 'Grammar to Get Things Done'. Den avmystifiserer grammatikk i kontekst og tilbyr dag-til-dag guider for undervisning av ti grammatiske konsepter. Boken gir lærerne både en modell og et vokabular for å diskutere grammatikk på en meningsfull måte med elevene. Gjennom praktiske øvelser i virkelige sammenhenger forklarer forfatterne hvordan man kan utvikle elevenes beherskelse av grammatikk og besvare vanskelige spørsmål om bruk, samtidig som de demonstrerer hvordan grammatikk fungerer som et verktøy for spesifikke formål i elevenes liv. Boken er skrevet på en tilgjengelig måte og er godt organisert, med ti tilpassbare aktivitetsguider for hvert konsept, som illustrerer undervisning fra et bruksorientert perspektiv. Lærere i ungdomsskolen og videregående skole, både i utdanning og i praksis, vil få økt selvtillit i sin egen grammatikunnskap og lære å undervise grammatikk på en måte som er unikt tilgjengelig og meningsfull for elevene.