Elsket av film- og kunstentusiaster samt fans av neo-noir sjangeren, er 'Mulholland Drive' en av de mest betydningsfulle og gåtefulle filmene i nyere tid. Den innehar en sentral og omstridt plass i verkene til sin regissør, David Lynch, som ble tildelt prisen for beste regi under Cannes Film Festival i 2001 for denne filmen. 'Mulholland Drive' i Routledge Philosophers on Film-serien utgjør den første helhetlige filosofiske vurderingen av Lynchs verk. Boken åpner med en innledning fra redaktøren og utforsker en rekke interessante temaer, inkludert identiteten til selvet og dens vedvarende natur over tid, samt de sentrale, doble rollene som fantasi og virkelighet spiller gjennom hele filmen. Den stiller spørsmål ved om 'Mulholland Drive' bør forstås epistemologisk gjennom fornuft og språk, eller om, som Lynch selv hevder, dette best oppleves gjennom ens indre følelser og emosjoner. Dessuten trekker den paralleller mellom 'Mulholland Drive' og Franz Kafkas 'Slottet', der begge verk plasserer sine protagonister i klørne på usett makt.