Boken "Museum Marketization" tar for seg den omfattende påvirkningen av markedsfokusering innen de kreative næringene. Med kritiske perspektiver fra ulike disipliner og globale eksperter benytter boken en mengde eksempler fra internasjonale kulturinstitusjoner for å belyse emnet. Forholdet mellom kultur og næringsliv har blitt stadig mer sammenvevd, noe som gjør det essensielt for kulturinstitusjoner å forstå sin posisjon i markedet. Tidligere ble kommersiell bevissthet nedvurdert, men i dag anses den som en legitim og nødvendig respons på økt konkurranse. Dette har ført til forbedrede brukeropplevelser, økt tilgjengelighet, bredere inkludering og bærekraftige framtider i en tid med synkende offentlige midler. Bidragene til denne boken fremhever at markedsføring, offentlig kommunikasjon, sponsing og pengestøtte har blitt avgjørende for overlevelsen til mange museer, gallerier og kulturelle arrangementer. Dette gjør boken interessant for studenter og akademikere innen fag som kunstmarkedsføring, kunstadministrasjon, kulturarvmarkedsføring og museologi.