I takt med den stadig økende bruken av interaktive og nye teknologier i museumsrom har 'Museums and Technologies of Presence' et nytt syn på hvordan disse teknologiene kan fungere som mulige fasilitatorer av tilstedeværelse, samt verktøy for å skape nye, oppslukende og legemliggjorte opplevelser for besøkende. Denne redigerte samlingen presenterer teoretiske tilnærminger og case-studier som utforsker hvordan tilstedeværelse kan oppleves i museumsrom, og hvilken rolle teknologi kan spille i besøkendes opplevelser. Boken vurderer de teoretiske grunnlagene for begrepet 'tilstedeværelse' innen museumsrom, og gir en kritisk vurdering av hvordan immersive og andre nye teknologier kan påvirke, redusere eller styrke vår følelse av tilstedeværelse og legemliggjøring. Gjennom et internasjonalt spekter av case-studier og innovative prosjekter tar dette volumet for seg nye teknologier – inkludert virtuell virkelighet, utvidet virkelighet, interaktive (multisensoriske) installasjoner, og kunstig intelligens – sammen med ulike aspekter ved tilstedeværelse, inkludert immersion.