Boken 'Museums as Assemblage' introduserer en innovativ tilnærming til forståelsen av kunstmuseers dynamikk. Gjennom bruken av konseptet assemblage utforsker forfatterne forholdet mellom besøkende, kunstnere, museumspersonell og museets ikke-menneskelige elementer. Denne analysen gir et verdifullt rammeverk som verdsetter kompleksiteten ved moderne museer. Hovedfokus ligger på Museum of Old and New Art (Mona) i Tasmania, men boken plasserer dette i en global sammenheng ved å trekke på eksempler fra kunstmuseer i Australia, New Zealand, Europa og Øst-Asia. Den gir innsikt i hvordan oppfatninger om engasjement både muliggjøres og begrenses i ulike museer, og understreker behovet for et analytisk rammeverk som kan omfavne kompleksiteten og mangfoldet i dagens museumslandskap. Med vekt på besøkeropplevelse og kuratorstrategi, er denne boken en uvurderlig ressurs for studenter og forskere innen museumsstudier, kunsthistorie, kuratorstudier og kulturstudier.