I sine regissørfilmer anvendte den amerikanske filmskaperen Dennis Hopper musikk og lyd for å fremme narrativet, markere tidsperioden filmene ble laget i, og tydeliggjøre karakterenes plass innenfor den amerikanske kulturen. Boken tar for seg fem av Hoppers filmer for å vise hvordan hans dype engasjement med musikk bidro til å skape karakterer og settinger gjennom hele hans karriere. Hopper benyttet seg av folk, punk, hip-hop og jazz for å forme filmverdenene på en måte som både inspirerte andre filmskapere og forutså utviklingen av musikkvideo-formatet. Forfatteren følger Hoppers særegne tilnærming til musikkbruk gjennom filmer fra 1969 til 1990. Blant annet undersøkes hans banebrytende bruk av populærrock, pop og folk i "Easy Rider", hans sammenstilling av diegetiske framføringer av folk og peruansk urfolk-musiikk i "The Last Movie", bruken av punkrock i "Out of the Blue", integreringen av hip-hop og rap i "Colors", samt bestillingen av et jazz/blues lydspor av Miles Davis og John Lee Hooker for "The Hot Spot".