Boken "Music Education for Social Change: Constructing an Activist Music Education" utvikler en aktivistisk tilnærming til musikkutdanning basert på prinsipper for sosial rettferdighet og mot undertrykkelse. Gjennom intervjuer med 20 aktivist-musikere fra USA og Canada, utforsker boken felles temaer, oppfatninger og filosofier blant disse musikerne. De posisjoneres som katalysatorer for endring innen musikkutdanning, og boken stiller et viktig spørsmål: Hvordan kan musikkutdanning bidra til å endre det sosiale klimaet, midt i en kontekst preget av rasisme og vold rettet mot mennesker som representerer forskjellighet? Musikk har gjennom tidene spilt en viktig rolle i aktivisme og motstand. Ved å trekke på denne rike tradisjonen, kan pedagoger integrere aktivistisk musikkutdanning som en langsiktig respons på samfunnsproblemer, som et avgjørende initiativ for å motvirke pågående undertrykkelse, og som en mulighet for ungdom til å utvikle kollektive, uttrykksfulle og kritiske tenkeferdigheter. Denne fremvoksende aktivistiske musikkutdanningen fungerer som et verktøy for aktivisme som søker etter sosial forandring.