Boken "Music in Early Childhood" er en lett tilgjengelig og praktisk håndbok som introduserer teorier og pedagogiske tilnærminger til musikkundervisning for barn fra fødsel til 8 år. Den forklarer hvordan disse teoriene kan omsettes i praksis, noe som er avgjørende for å bli en effektiv musikkpedagog for unge barn. Boken gir en omfattende oversikt over ulike teorier og filosofier knyttet til musikkundervisning og viser tydelig hvordan disse anvendes i dagens pedagogiske praksis. Med en struktur som gjør innholdet lett å lese, oppsummerer boken hver tilnærming og teori, og tydeliggjør hvordan disse kan implementeres i undervisningen. I tillegg inneholder den et bredt utvalg av nyttige praktiske eksempler og aktivitetstips basert på arbeidet til erfarne pedagoger. Hensikten med boken er å informere lærere om teorier og filosofier knyttet til læring og undervisning i musikk for unge barn, og hvordan disse ser ut i praksis. Den gir også et innblikk i musikkundervisningens historie og mangfold av metoder.