Boken 'Music Schools in Changing Societies' tar for seg den nødvendige forståelsen av instrumental- og vokalpedagogikk ved å se utover de individuelle interaksjonene mellom lærer og student samt psykologiske fenomener. I stedet rettes oppmerksomheten mot de bredere sosiokulturelle, romlige og institusjonelle kontekstene for musikkopplæring. Gjennom et samarbeidsperspektiv, fokuserer boka på konteksten av europeiske musikkhøyskoler, som har fått en sentral rolle i offentlig finansierte utdannings- og kultursystemer. Forfatterne viser at flerfunksjonelt samarbeid er en essensiell del av hvordan musikkpedagoger og skolene de arbeider i kan respondere på samfunnsmessige utfordringer på en måte som forbedrer utdanningskvaliteten. Med eksempler på innovative praksiser og samarbeidsmiljøer fra tolv europeiske land, tilbyr denne boken nye og inspirerende perspektiver på hvordan musikkhøyskoler kan støtte overgangen til et samarbeidende profesjonelt landskap innen instrumental- og vokalmusikkutdanning.