Boken "Music Sociology" gir en kritisk evaluering av de nåværende tilnærmingene til studiet av musikk innen sosiologi. Den presenterer en omfattende oversikt over hvordan musikk er plassert og representert i eksisterende sosiologisk forskning. I tillegg introduserer den et nytt rammeverk for å nærme seg musikkens sosiologi, der musikken selv står i sentrum, og vurderer hva musikk-sociologien kan lære fra nærliggende disipliner som kritisk musikkologi, etnomusikologi og kulturstudier. Musikk, som en sentral form for fritid, konsum og kulturell produksjon, har tiltrukket betydelig oppmerksomhet fra sosiologer som ønsker å forstå dens dypere sosio-kulturelle betydning. Gjennom konkrete kasusstudier om lydmiljøer, konsum, medieteknologier, lokale scener, musikkarv og aldring, fremhever forfatterne den unike naturen ved musikkopplevelsen og viser hvordan sosiologien kan belyse dette. Boken gir både en oversikt over eksisterende perspektiver innen musikkens sosiologi, samt en tankevekkende diskusjon av temaet.