Denne boken er en omfattende reise gjennom musikk som oppstod i overgangen til 1900-tallet, og som ikke kan kategoriseres som utelukkende tonal eller serial. I stedet befinner disse verkene seg i et mellomrom, betegnende som metatonale, hvor de både omfavner og overskrider tonaliteten. Gjennom en ny og individualisert rekonstruksjon av eksterne koder og gestus fra den tradisjonelle musikken, tar disse komposisjonene opp i seg essensen av kunstnerisk kreativitet fra denne tidsepoken. Forfatterne, som inkluderer musikologer, utøvere og komponister, tilnærmer seg de undersøkte verkene fra analytiske, kulturelle, kreative og fremføringsorienterte perspektiver. Dette gir leserne, både akademikere og studenter, muligheten til å oppnå en dypere forståelse av disse unike musikkformene. Boken presenterer arbeider fra betydelige komponister som Frank Bridge, Ferruccio Busoni, Mikalojus Konstantinas Ciurlionis, Rebecca Clarke, John Foulds, Percy Grainger, Mary Howe, Carl Nielsen, Franz Schreker, Erwin Schulhoff, Cyril Scott og Alexander Scriabin. Gjennom denne boken vil leseren oppleve en berikelse av sitt musikalske perspektiv rundt tidens musikk.