Boken "Must Inclusion be Special?" tar for seg spenningene mellom spesialundervisning og inkluderende utdanning, og belyser hvordan disse utfordringene kun kan løses når vi konfronterer de bredere ulikhetene som finnes innenfor den vanlige utdanningen. Forfatteren argumenterer for en endring i vår tilnærming til utdanningsforsyningen, fra å se den som en samling av individuelle behov til å oppfatte den som en samling av kollektive behov. Boken undersøker den politiske, medisinske og kulturelle tendensen i vår tid til å fokusere på individet, og kontrasterer dette med nødvendigheten av å ha konteksten i fokus. Den fremhever de teoretiske perspektivene som ofte forbindes med spesial- eller inkluderende utdanning, samt de mange interessene som er avhengige av deres videre utvikling. Gjennom denne nøye undersøkelsen blir spørsmålene rundt den vanlige utdanningsforsyningen problematisert, og det reises spørsmål om hvordan sosiale ulikheter oppstår og hvordan ytterligere støtte kan bidra til å overvinne disse ulikhetene. Ytterligere kapitler dykker ned i de underliggende utfordringene som oppstår fra vår bruk av eksisterende strukturer.