Den anerkjente amerikanske forskeren og aktivisten Nancy Fraser har i sitt arbeid berørt et bredt spekter av emner innen sosial og politisk teori, samt utviklet en dyp forståelse for demokratisk og feministisk teori. Hennes bidrag til rettferdighet og identitetspolitikk har fått betydelig anerkjennelse, og hun har vært en forkjemper for å utvikle et 'feminisme for 99%'. Selv om utdanning ikke har vært et direkte fokus i mye av hennes akademiske virke, har hennes tenkning fått stor innflytelse innen kritisk utdanningsforskning. Denne samlede verket viser hvordan utdanningsforskere har tatt i bruk og utviklet Frasers teorier innen alternative utdanningsformer, høyere utdanning, inkludering og funksjonshemmede, samt hvordan neoliberalismen påvirker offentlig utdanning. Gjennom innsiktsfulle essays fra ulike forfattere fra forskjellige land, tas Frasers konsepter i bruk for å argumentere for utviklingen av en mer rettferdig utdanningssystem, hvor hensynet til sosial rettferdighet får en mer fremtredende plass.