Boken "Neoliberalism and Early Childhood Education" av Guy Roberts-Holmes tar for seg hvordan neoliberalismen, med sin konkurransebaserte virkelighetsoppfatning og økonomiske tilnærming til alt, har fått dypt rotfeste i tidlig barndomsutdanning og omsorg. Forfatteren undersøker de alvorlige negative konsekvensene neoliberalismen har på unge barn, familier, utdanningsinstitusjoner og arbeidstakere i sektoren. Gjennom en grundig analyse av motstands- og avvisningsmuligheter, samt en refleksjon over betydningen av koronapandemien, gir Roberts-Holmes håp om at neoliberalismens nåværende dominans kan utfordres. Boken gir en kritisk innføring i neoliberalismen og tre nært beslektede og innflytelsesrike konsepter: menneskelig kapitalteori, offentlig valg-teori og ny offentlig ledelse. Den gir også en oversikt over hvordan neoliberalismen påvirker obligatorisk utdanning, med fokus på den globale utdanningsreformbevegelsen. Med hovedfokus på tidlig barndomsutdanning og omsorg, argumenterer boken for at selv om neoliberalismen er en mektig kraft, finnes det muligheter for endring.