Den pågående neoliberalismen innen utdanning er en kompleks og variert prosess som finner sted uten opphold. Den medfører en rekke endringer både i innholdet og strukturen til læreplaner, pedagogiske metoder og vurderingsformer, samtidig som den påvirker hvordan vi utvikler oss som utdannede individer. Neoliberalismen redefinerer hva det betyr å være utdannet. Denne samlingen presenterer både kreative og overraskende eksempler på hvordan neoliberale praksiser adopteres og tilpasses, både på kollektivt og individuelt nivå. Disse eksemplene avslører ikke bare de skjulte konsekvensene av neoliberal reform, men de viser også at utviklingen er usikker og ikke fastlagt. Målet med disse eksemplene er å inspirere utdanningsforskere og praktikere til å tenke nytt om utdanning. Boken tar utgangspunkt i lesningen av prosessene knyttet til neoliberalismen i utdanning som et helhetlig system, et såkalt 'dispositif'. Dette heterogene dispositifet omfatter og strekker seg over et ujevnt, sammensatt og utviklende nettverk av utdanningsregimer, kunnskap, praksis og subjektiviteter.