Neoliberalism, Globalization, and 'Elite' Education in China
Produktbeskrivelse
Boken undersøker praksiser og virkninger av internasjonale læreplanprogrammer som nylig har blitt etablert av kinesiske eliteoffentlige videregående skoler, støttet av Kinas ny læreplanreform og policyen for kinesisk-utenlandsk samarbeid i utdanning (CFCRS). Ved å benytte kritisk teori anvender forfatterne sosiologiske og antropologiske tilnærminger for å studere utdanningspraksisene knyttet til disse programmene og den voksende kinesiske eliteklassen, samt utdanningspolitikk på globalt nivå. Gjennom en omfattende analyse av ulike datakilder fokuserer boken på hvordan endrede lokale og globale kontekster har påvirket og formet utdanningsmuligheter, erfaringer og ambisjoner hos privilegerte urbane kinesiske studenter som har tilgang til disse programmene, samt deres drøm om å studere ved universiteter i USA. Målet med boken er å belyse problemstillingene rundt internasjonaliseringen av kinesisk utdanning og en fremvoksende form for eliteutdanning i Kina, som er preget av kompleksitet.