I denne nye samlingen bidrar forskere innen barnebøker fra tolv forskjellige land til den pågående debatten om viktigheten av forskning på bildebøker, med fokus på både estetiske og kognitive aspekter ved disse verkene. Bidragsyterne benytter tverrfaglige tilnærminger som integrerer ulike disipliner, inkludert litteraturvitenskap, kunsthistorie, lingvistikk, narratologi, kognitiv psykologi, sosiologi, hukommelsesstudier og bilde-teori. Blant temaene som drøftes er intervisjonalitet, overraskende avslutninger, biografisk narrasjon og metalingvistisk bevissthet i bildebøker. Essaysamlingen undersøker også de narrative utfordringene knyttet til førstepersonsnarrativer, ellipser, brudd på rammer og tankebilder som nye paradigmer innen forskningen på bildebøker. Ved å knytte studier om bildebøker til barndomsstudier, multimodalitet og leseferdigheter, gjør denne antologien rede for de mange forskningsmulighetene i dette fremvoksende feltet.