New Perspectives on Assessment in Translator Education
Produktbeskrivelse
Boken 'New Perspectives on Assessment in Translator Education' adresserer nye syn på vurdering innen oversetter- og tolkeutdanning. Den fremhever at vurdering ikke bare er et mål på læring (vurdering 'av' læring), men også en integrert del av læringsprosessen (vurdering 'for' læring og vurdering 'som' læring). Denne tilnærmingen undersøker nåværende og endrede praksiser relatert til vurderingens rolle og natur, med fokus på både produkter og prosesser innen oversettelse. Boken inkluderer empiriske studier som vurderer kompetansebasert vurdering og kvalitet i oversetter- og tolkeutdanning på både bachelor- og masternivå. Det presenteres studier og forslag om både formativ og summativ vurdering på et bredt spekter av utdanningskontekster. I tillegg bidrar boken med innsikt i relativt uutforskede forskningsområder, som kvalitetssikring og vurdering innen teksting for D/deaf og hørselshemmede, og hvordan oversettelsesprogrammer samsvarer med virkeligheten i profesjonell praksis.