Nonlinear Pedagogy tilbyr et kraftfullt rammeverk for å forstå menneskelig bevegelse samt utforming av effektive undervisnings-, trenings- og coachingprogrammer innen sport, trening og kroppsøving. Boken tar opp den medfødte kompleksiteten ved å lære bevegelsesevner, og ser på læreren, læringsmiljøet og eleven som en kompleks, interagerende helhet. Ved å fokusere på de begrensningene som følger med individuelle treningsoppgaver, fremmer den utviklingen av funksjonelle bevegelsesmønstre under praksis og prestasjoner. Den andre utgaven inkluderer nytt stoff som er praktisk, teoretisk og empirisk relevant for å forbedre forståelsen av hvordan implementering av Nonlinear Pedagogy kan støtte læring innen sport, kroppsøving og fysisk aktivitet. Det er en oppdatert og inngående diskusjon om de ulike pedagogiske prinsippene som støtter Nonlinear Pedagogy, samt hvordan disse prinsippene kan anvendes i læringsdesign i sport og kroppsøving. Det legges også ytterligere vekt på å undersøke hvordan overføring av læring skjer innenfor dette perspektivet.