Boken "Nordic Perspectives on Human Rights Education" tilbyr en grundig analyse av skolevesenets urettferdigheter, støttet av diverse case-studier og nyeste funn innen forskning på menneskerettighetsutdanning. Gjennom boken får leseren innsikt i hvordan internasjonalt anerkjente menneskerettighetsstandarder kan bidra til å fremme sosiale rettferdighetstiltak i skolene. I en tid preget av autoritarisme og ekstremisme, men også av bevegelser for sosiale og klimatiske rettigheter, gir denne boken en kritisk vurdering av dagens praksis innen utdanning. Bidragsyterne utforsker hvordan et menneskerettighetsrammeverk kan forbedre undervisningsmetoder, støtte en forankret forståelse av tverrsnittstenkning, og skape mer bærekraftige læringsmiljøer. De gir også lærere selvtillit til å håndtere temaer som kjønn, nasjonal identitet og minoritetsrettigheter. Boken er strukturert i tre tydelige deler, hvor kapitlene inviterer leserne til å reflektere over: * Konteksten bak menneskerettighetsutdanning (HRE) * Rettighetsbaserte tilnærminger til undervisning og utdanning * Internasjonal dialog og hvordan vi kan fremme denne.