Med støtte fra en rekke casestudier og ferske utviklinger innen forskning på menneskerettighetsutdanning, gir "Nordic Perspectives on Human Rights Education" leserne en grundig analyse av utdanningsmessige ulikheter. Boken belyser hvordan internasjonalt anerkjente menneskerettighetsstandarder kan informere praksis for sosial rettferdighet i skoler. I en tid preget av autoritære tendenser og ekstremisme, samtidig som sosiale og klimarettferdighetsbevegelser er fremtredende, tilbyr denne boken en kritisk gjennomgang av dagens praksis i utdanningsinstitusjoner. Bidragsyterne diskuterer også hvordan en menneskerettighetsramme kan forbedre utdanningspraksis, fremme interseksjonell tenkning, og skape mer bærekraftige læringsmiljøer. Boken gir også lærere verktøyene de trenger for å trygt navigere i komplekse spørsmål som kjønn, nasjonal identitet og minoritetsrettigheter. Fordelt over tre distinkte seksjoner inviterer kapitlene leserne til å reflektere over: konteksten for menneskerettighetsutdanning (HRE), rettighetsbaserte tilnærminger til undervisning og utdanning, samt internasjonal dialog og muligheter fremover.