Boken "Organizational Compassion" belyser de mange fordelene som medfølelse i organisasjoner kan gi, på både individuelt, team- og organisasjonsnivå. Dette inkluderer forbedret positivt engasjement, tillit, lojalitet, ytelse, robusthet og evne til å komme seg etter utfordringer. Forfatterne tilbyr en lettfattelig samtidig som akademisk grundig oversikt over viktige funn og teorier rundt organisatorisk medfølelse. Leserene får verktøy som oppfordrer til refleksjon, vekking og praktisk anvendelse av medfølelse på arbeidsplassen, enten det er i ett-til-ett relasjoner, team eller i hele organisasjonen. Tradisjonelt har arbeid med medfølelse vært undervurdert i offisiell organisasjonsdiskurs. Likevel, der mennesker er samlet, vil det alltid være lidelse; og der det finnes menneskelig lidelse, finnes det ofte milde og medfølende reaksjoner. Denne observasjonen gjelder tvers over bransjer, yrker og lokalsamfunn. Boken dykker inn i kompleksiteten av organisatorisk medfølelse, og analyserer faktorene som kan styrke denne egenskapen innen organisasjoner.