Boken 'Outdoor Learning in Higher Education' er en uunnværlig ressurs for pedagogiske utviklere og akademiske lærere på alle fagfelt som er interessert i teorien bak og fordelene ved læring utendørs. Den inneholder praktiske casestudier og er støttet av nyere forskningsresultater, noe som gir utdannere nødvendige verktøy for å skape en effektiv og inkluderende læringsopplevelse for studentene, utenfor forelesningssalen eller seminarrommet. Gjennom kapitler som inneholder analyser og diskusjoner om aktuelle debatter, samt råd for beste praksis, er boken strukturert rundt fem sentrale temaer: Teoretiske perspektiver og forskning som støtter utendørs læring; helse- og velværefordeler for lærere og lærende; verktøy og teknikker for utendørspedagogikk, inkludert ny teknologi; eksempler på effektiv feltarbeid; og hvordan krysse utdanningsgrenser for å implementere bærekraft og naturen inn i pensum. Denne sentrale teksten tar for seg spørsmål som er relevante på tvers av alle fagområder innen høyere utdanning.