Boken ‘Paradoxes of Democracy, Leadership and Education’ undersøker kritisk og kreativt betydningsfulle sosiale, politiske og pedagogiske spørsmål. Den argumenterer for at de organisatoriske formene for moderne skolevirksomhet er innviklet i politisk betydningsfulle motsetninger. Gjennom å belyse de uunngåelige paradoksene som pedagoger må håndtere i både tanke og praksis, adresserer boka spørsmålet om hvorvidt det er mulig å realisere sosialt rettferdige, demokratiske fremtider gjennom utdanning. Boken er delt inn i to deler. Den første delen utforsker teoretiske rammeverk og konsepter, og presenterer teori samt reiser viktige spørsmål. Den andre delen deler mangfoldige eksempler på praksis, og fornyer og revitaliserer forbindelsene mellom utdanning, lederskap og demokrati, samtidig som den tilbyr modeller for alternative tilnærminger. Forfatterne utforsker også en rekke globale utviklinger som kan oppfattes som potensielt truende, inkludert økende ulikhet i formue og inntekt.