Boken "Parents, Schools and the State" utforsker de skiftende forholdene mellom familier, skoler og staten på globalt nivå, med fokus på en rekke nasjoner som Australia, Tyskland, India, Norge, Singapore, Sverige og USA fra slutten av det 20. århundre til tidlig 21. århundre. Gjennom bidrag fra ledende internasjonale eksperter, gir de åtte kapitlene innsikter i hvor viktig det tilsynelatende er for foreldre å velge de riktige utdanningsveiene for sine barn. Boken tilbyr komparative perspektiver på ulike statsformer og de varierende kontekstene for hva som forstås som 'utdanningsfokusert' foreldreskap. Forfatterne vurderer hvordan den materielle, følelsesmessige og yrkesmessige investeringen fra moderne foreldre i stor grad retter seg mot den formelle utdanningen av barna. Dette påvirker ikke bare forholdet mellom foreldre og skoler, men også selve definisjonen av foreldrerollen. I analysene fremkommer foreldre både som lokale aktører i skolesystemet og som subjekter av nasjonale og internasjonale politiske regimer.