I anledning hundreårsjubileet for Paulo Freires fødsel i september 2021, samt femti-årsjubileet for publiseringen av hans banebrytende verk "Pedagogy of the Oppressed", utforsker denne boken hvordan akademikere fortsetter å gjenskape og revitalisere Freires ideer på tvers av geografiske og tematiske kontekster. Begrepet 'gjenskaping' er spesielt valgt, ettersom Freire sterkt motsatte seg ensidig repetisjon av hans verk. Han oppfordret akademikere til å meningsfylt re-kontekstualisere hans tanker. Boken viser at uten kritisk og kontekstuelt basert gjenskaping kan undervisningen ikke lede til praksis - det vil si studentenes kritiske refleksjon over hvordan de kan skape en bedre verden og en bærekraftig planet. Bidragsyternes undersøkelser av fortidens, nåtidens og fremtidens praksis, inkludert deres egne erfaringer, gir grunnlag, historier, muligheter, utfordringer og eksempler på hvordan man kan gjenskape Freires arbeid. Dette er et arbeid som motvirker en fataltisk undervisning som reproduserer og rettferdiggjør undertrykkelse. I "Pedagogy of Indignation" uttalte Freire at studenter bør utdannes til å "drømme om".