Boken "Peer Mentoring in Music Education: Developing Effective Student Leadership" gir en praktisk veiledning for bruk av jevnaldermentoring innen musikkutdanning. Den er skreddersydd for musikklærere som ønsker å implementere og dra nytte av denne metoden med sine studenter. Med basis i omfattende og oppdatert forskning innen utdanning og musikkutdanning, fokuserer boken på læringspraksisen knyttet til jevnaldermentoring og hvordan studenter kan utvikle effektive lederferdigheter. Gjennom casestudier og eksempler relatert til musikkutdanning forklarer forfatteren hvordan jevnaldermentoring kan endre læringsopplevelsen for alle studenter og fremme studentledelse som en del av en studentfokusert undervisningsmetode. Del I av boken utforsker grunnlagene for disse undervisningspraksisene, lærerens rolle, studentens rolle, og hvordan sosialisering og studentledelse bidrar til meningsfylt læring. Del II presenterer historier fra fire fremragende musikkpedagoger som benytter jevnaldermentoring og studentledelse i sin undervisning.