Boken 'Performing Religion on the Secular Stage' utforsker forholdet mellom vestlig religion, sekularisme og moderne teater og scenekunst. Sharon Aronson-Lehavi argumenterer for at den fortsatte kulturelle makten til religiøse tekster, symboler og ideer, i kombinasjon med den kunstneriske friheten som sekularismen og avantgardistisk eksperimentering gir, har ført til at teaterkunstnere gjennom det tjuende århundre har skapt en unik moderne teaterhybrid. Disse teaterforestillingene engasjerer seg både i å re-inskribere og håndtere religion og religiøs performativitet. Boken sammenligner dette fenomenet med middelalderske former for religiøst teater, og tilbyr dype og originale analyser av betydningsfulle samtidsverk, inkludert teaterstykker og forestillinger av August Strindberg, Hugo Ball (Dada), Jerzy Grotowski, og Hanoch Levin, samt stykker av Adrienne Kennedy, Rina Yerushalmi, Deb Margolin, Milo Rau og Sarah Ruhl. Dette arbeidet gir en ny og originale historiografi av et unikt moderne teaterfenomen, og utgjør et betydningsfullt studium.