Boken "Persian Carpets: the Nation As a Transnational Commodity" tar oss med på en fascinerende reise gjennom historien til det persiske teppet, som både et eksotisk og mytologisk objekt, en handelsvare, og et kulturelt bilde fra midten av 1800-tallet i England til dagens Iran og den iranske diasporaen. Gjennom utforskningen av dette enkelt objektet, knytter boken sammen spørsmål om arbeidsforhold med estetiske politiske forhold. Den setter søkelys på teppet som en handelsvare som krysser grensene mellom det private og det offentlige, det religiøse og det sekulære, kultur og økonomi, moderne og tradisjonelt, hjem og diaspora, samt kunst og kommersialisering. På denne måten forteller den historien om transnasjonal sammenkobling. Med en tverrfaglig tilnærming som kombinerer transnasjonal feminisme, kulturstudier, etnografi og nettverksstudier, kaster boken lys over Orientalia som sivilisasjonsobjekter som oppsto som varer i møtet mellom Vesten og de mange direkte eller indirekte koloniserte kulturene i Midtøsten og Vest-Asia, med særlig fokus på persiske tepper.