Mellom disiplinene kunsthistorie og vitenskapshistorie finnes et stadig voksende forskningsfelt som utforsker hva kunst og vitenskap har til felles som både bildeproduksjon og kunnskapsgenererende aktiviteter. I boken 'Picturing Science, Producing Art' tar bidragsyterne for seg dette mellomområdet for å analysere både vitenskapelige og estetiske representasjoner. De benytter seg av forskjellige disiplinære perspektiver, inkludert kunsthistorie, sosiologi, vitenskapsfilosofi, genderstudier, kulturhistorie og filosofi om sinnet. Boken er organisert i fem hovedtemaer: Stiler, Kroppen, Å se underverker, Objektivitet/Subjektivitet, og Kulturene i synet. Temaene strekker seg fra teorier om kvinnelig reproduksjon fra Cinquecento til kloningsteknologier, fra middelalderske fremstillinger av stigmata til elektriske metaforer for sex, fra astronomiske tegninger til radioencefalografi, og fra fenikiske griffoner hogd i elfenben til fabrikker støpt i betong. Bidragsyterne, som er anerkjente navn på internasjonalt nivå, går forbi de tradisjonelle skillelinjene mellom vitenskapskriger og kulturkriger.