Pierre Bourdieu in Studies of Organization and Management
Produktbeskrivelse
Det er en økende akademisk interesse for hvordan Pierre Bourdieus sosiologi kan anvendes innen ledelse og organisasjonsstudier (MOS). I en tid preget av kompleksitet som følge av globalisering, nyliberalistisk politikk, innstrammingspolitikk, finanskriser, økologiske utfordringer, populisme og rask teknologisk utvikling, er det store muligheter for å utnytte Bourdieus teoretiske begreper for å oppnå dypere innsikt i hvordan endring, overgang og krise påvirker arbeid, organisasjonsliv og relasjoner mellom ulike organisasjons- og sektorfelt. Denne boken har som mål å fokusere spesifikt på den relasjonelle naturen i Bourdieus arbeid og dens relevans for moderne organisasjoner. Med empirisk forankrede eksempler demonstrerer den den forklarende styrken til Bourdieus intellektuelle begreper, som felt, habitus, kapital, hexis, hysterese, symbolsk makt, symbolsk vold, doxa og illusio, i lys av dagens utfordringer innen MOS.