Boken «Planning and Analyzing Teaching» tar for seg betydningen av læringsteori, spesielt Variasjonsteori, i undervisningen. Gjennom illustrative undervisningscase viser forfatterne hvordan lærere kan tilrettelegge for elevenes læring på effektive og meningsfulle måter. I lang tid har undervisning blitt behandlet som en 'black-box', der fokus ofte har vært rettet mot faktorer som motivasjon og sosial interaksjon når man skal forklare hvorfor elever lærer, eller ikke lærer. Imidlertid har omfattende forskning på undervisning og læring, deriblant studier basert på Variasjonsteori, avdekket at elever ofte trenger å oppleve de samme aspektene av det fokuserte innholdet eller ferdighetene for å oppnå læring. Dette indikerer at forholdet mellom undervisning og læring ikke er unikt eller kvalitativt forskjellig for hver enkelt elev eller situasjon. Perspektivet som presenteres i boken, fremhever innholdsspesifikke aspekter og strukturelle komponenter av undervisning, samtidig som det anerkjenner betydningen av andre elementer i skolen, som sosial interaksjon.