Polyvagal teori gir en grundig innsikt i hvordan nervesystemet responderer på ubevisste beskjeder om sikkerhet og trussel. Denne lettfattelige guiden utforsker polyvagal teori og dens potensial for en dypere forståelse av atferden til barn og unge som opplever emosjonell nød på skolen. Ved å se nærmere på hvordan tidlige barndomsopplevelser – som overgrep, traumer, usikker tilknytning eller sorg – kan ha en negativ innvirkning på utviklingen av barnets nervesystem, får vi mulighet til å betrakte deres atferd i et nytt lys. "Polyvagal Theory in the Classroom" inneholder et rikt utvalg av aktiviteter som kan brukes i klasserommet. Boken dykker ned i nye forståelser av hva som skjer med barn og unge når de blir dysregulert. Videre presenteres praktiske metoder for å støtte elevenes emosjonelle velvære, fremme bedre mental helse, og hjelpe dem med å utvikle kapasitet til selvregulering. I tillegg inneholder den øvelser som gir leseren mulighet til å reflektere over egne opplevelser.