Populism and New Patterns of Political Competition in Western Europe
Produktbeskrivelse
Boken "Populism and New Patterns of Political Competition in Western Europe" undersøker hvordan partipolitikken har tilpasset seg den økende suksessen til populisme i Vest-Europa. Den belyser hvordan ikke-populistiske partier håndterer sine populistiske konkurrenter, samt hvordan populistiske partier interagerer seg imellom. Dette verket fokuserer på perioden 2007–2018 og inkluderer både høyre- og venstreorienterte populistiske partier. Forfatterne gir en kritisk vurdering av begrepet populisme og dens fremvekst, og presenterer casestudier fra land som Østerrike, Frankrike, Tyskland, Nederland, Sveits, Danmark, Finland, Storbritannia, Hellas og Italia. Ved å anvende en original typologi for partienes strategiske responser på politiske konkurrenter, kartlegger de interaksjonen mellom populistiske og ikke-populistiske partier i forskjellige nasjoner. Videre analyserer de sammenhenger mellom ideologi og politiske tiltak, målene til de ulike populistiske partiene, samt hvordan det å oppnå makt påvirker disse partiene. Boken gir verdifulle innsikter for studiet av politisk konkurranse, særlig i kjølvannet av en krise.