Portretter finnes overalt. De kan oppdages ikke bare i museer og gallerier, men også i aviser og magasiner, i hjemmene til folk, i styrerommene til selskaper, på frimerker og mynter, samt på millioner av mobiltelefoner og datamaskiner. Til tross for den store populariteten til portrettkunsten, har emnet ikke fått mye filosofisk oppmerksomhet. Selv om det finnes tallrike kunsthistoriske studier av portretter, har samtidig filosofi stort sett vært stille om temaet. Denne boken har som mål å fylle dette tomrommet. Den samler filosofer og historikere med filosofisk tilnærming, som bidrar fra ulike fagområder for å diskutere denne varige og stadig fascinerende sjangeren. kapitlene i denne samlingen er inndelt i fem brede temaer. Del I undersøker den generelle naturen til portrettkunst og hva som gjør den distinkt som sjanger. Del II ser på noen av undergenrene innen portrettkunsten, som dobbeltportretter, samt spesielle tilfeller som sportskortportretter og portretter av ukjente personer.