Boken "Positive Special Education" setter søkelyset på kraften i en positiv tilnærming til spesialpedagogikk. Den kombinerer innsikter fra forskere og lærere innen spesialutdanning fra flere land. Forfatterteamet, bestående av både lærere og akademikere, fremhever den betydelige innflytelsen lærere har når de fremmer optimistiske metoder, samt hvordan en positiv læringsopplevelse kan påvirke unge elever. I motsetning til tradisjonelle perspektiver som fokuserer på medikalisering og individuelle vanskeligheter, ligger bokens unike kvalitet i dens evne til å vise hvordan pedagoger, elever og omsorgspersoner kan bli styrket til å overvinne daglige utfordringer ved å endre tro og holdninger. Bygget på omfattende erfaring fra skoler i Sverige og Storbritannia, dekker denne boken: en historie om positiv spesialpedagogikk og sentrale teoretiske begreper som selv-efficacy, implisitte teorier og inkludering; utforsker potensialet i digitale verktøy og hvordan de kan støtte elevers læring og utvikling; samt fokuserer på undervisningsmetoder i praksis.