Temaet for denne boken er enkelt: Prisen – tallet som settes på et produkt for å hjelpe forbrukerne med å avgjøre om de skal kjøpe dette produktet – er basert på data. Nærmere bestemt stammer det fra statistisk modellering av data. Denne boken gir leseren de statistiske verktøyene som er nødvendige for å bestemme hvilket tall som skal knyttes til et produkt. Men statistisk modellering skjer ikke isolert; økonomske og statistiske prinsipper og teorier danner sammen bakgrunnen og rammene for modellene. Boken legger derfor vekt på to sammenkoblede komponenter i modellering: økonomisk teori og statistiske prinsipper. Den økonomiske teori-komponenten gir en solid forståelse av de grunnleggende prinsippene for prissetting, spesielt når det gjelder elasticiteter, som måler effekten av prissetting på nøkkelmetrikker i virksomheten. Estimering av elasticitet er det sentrale målet for statistisk modellering, og derfor vies det oppmerksomhet til konseptet og implikasjonene av elasticiteter. Den statistiske modelleringen er avansert og detaljert med fokus på valg og beslutningstaking.