Bokpriser for barnebøker har økt eksplosivt siden tidlig på 1900-tallet, og særlig fra 1960-tallet, da litterære priser ble en populær strategi for både kommersiell promotering og kanondannelse. Det finnes over 300 priser for engelskspråklige titler alene, men til tross for den dype påvirkningen barnebokpriser har hatt, har forskere i stor grad oversett dem. Denne boken er det første akademiske verket som er dedikert til analysen av engelskspråklige barnebokpriser i en historisk og kulturell kontekst. Med fokus på både politiske og estetiske spørsmål, presenterer boken original og variert forskning om prisingspraksiser og deres konsekvenser i Australia, Canada og spesielt i USA. Bidragsytere tilbyr både tilfeller av spesifikke priser og analyser av bredere trender innen litterær vurdering og heving, med utgangspunkt i teoretisk arbeid om kanonisering og kulturell kapital. Boken undersøker den komplekse og ofte ubevisste ideologiske funksjonen til priser, og gir dermed leserne en dypere forståelse av hvordan slike priser påvirker barnebøklitteraturen.