Bak kulissene-historier om rantende regissører, gjerrige produsenter og temperamentsfulle skuespillere har fascinert mennesker siden filmens og TV-ens barndom. I dag finner man magasiner, nettsteder, TV-programmer og DVD-er viet til å fortelle historier fra bransjen – fra hendelser på settet til arbeidskonflikter. Medieproduksjon har blitt like mytisk som innholdet i filmene og TV-seriene selv. 'Production Studies' er den første boken som samler en stjernespekket gruppe tverrfaglige medieforskere for å undersøke de unike kulturelle praksisene knyttet til medieproduksjon. Denne samlingen av nyopprettede essays benytter etnografiske, sosiologiske, kritiske, materielle og politisk-økonomiske metoder for å utforske et bredt spekter av emner, fra samtidige industrielle trender som nye medier og nisjemarkeder til kjønnsroller og hierarkier på arbeidsplassen. Bidragsyterne søker samlet sett å forstå hele spektret av 'medieprodusenter', som spenner fra høyt profilerte produsenter og regissører.