Boken 'Professional Learning and Identities in Teaching' undersøker de reflekterende mulighetene som analyser av læreres profesjonelle læringshistorier gir. Den retter fokus mot fortellinger om profesjonell utvikling og identiteter som oppstår i ulike kontekster, og gir en dypere forståelse av suksessfulle læreres historier på global skala. Istedenfor å følge universelle og standardiserte konstruksjoner av idealisert læreridentitet og profesjonell utvikling, tilbyr boken analyser av et variert sett av tilfeller, med detaljerte beskrivelser av hver lærers unike og profesjonelle kontekst. Dette gir leseren mulighet til å få en bedre forståelse av situerte profesjonelle identiteter. Med bidrag fra ulike internasjonale bakgrunner viser boken hvordan lærere fra ulike aldre, fagområder og læreplaner deler sine fortellinger for å hjelpe leseren med å reflektere over forskjellige veier mot å bli lærer. Disse narrativene gir innsikt i og en dypere forståelse av de betingelsene og komplekse prosessene som er involvert i læreryrket.