Utdanning innen psykoanalyse er en lang og krevende prosess, men kvaliteten på utdanningen varierer betydelig rundt om i verden. Strukturen for psykoanalytisk utdanning, som sentreres rundt det hierarkiske 'treninganalyse'-systemet, har vært et målrettet forsøk på å opprettholde en stabil og høy kvalitet i utdanningsprosessen. Over tid har imidlertid dette systemet blitt en kilde til institusjonelle motsetninger, som påvirker utdanningen av kandidater, de vitenskapelige utviklingene innen psykoanalyse, samt forbindelsen mellom psykoanalytisk teori og praksis i forhold til den omkringliggende vitenskapelige, sosiale og kulturelle verden. "Psychoanalytic Education at the Crossroads" undersøker hvordan gruppeprosesser, den hierarkiske kulturen ved institutter, innflytelsen fra enkeltpersoner, mangelen på forskning og feil i veiledningen kan hemme kreativitet og forsinke kandidaters fremgang. I dette tankevekkende verket presenterer Otto Kernberg klare forslag til hvordan disse problemene kan løses.