Boken «Psychodynamic Child and Adolescent Psychotherapy» fungerer som både en lærebok og en referanse for alle som jobber med psykoterapi for barn og ungdom. Den er spesielt nyttig for både nybegynnere som ønsker å lære grunnleggende teorier og metoder, samt erfarne terapeuter som ønsker å utvide sin kunnskap. Boken gir en lett tilgjengelig oppdatering om hvordan psykodynamisk terapi for barn og ungdom anvendes i dagens praksis. Den gir en tydelig, metodisk presis og oppdatert introduksjon til teorier, metoder og praksis innen feltet. Gjennom praktiske eksempler gjør forfatterne det klart hva psykodynamisk terapi for barn og ungdom innebærer, samt hvordan en slik terapi kan planlegges og gjennomføres. Boken redegjør for nødvendige forutsetninger, omgivelser og metoder. Den gir også en dypere forståelse av kompleksiteten i det terapeutiske forholdet, i tillegg til å utforske tegn og symbolsk lek, samt det parallelle arbeidet med foreldrene.