Hvordan lærer vi å produsere og forstå tale? Hvordan henger språk sammen med tanke? Den andre utgaven av den vellykkede teksten 'Psycholinguistics - Language, Mind and World' tar for seg språklig psykologi og dens sammenheng med læring, sinn og hjerne, samt diverse aspekter ved samfunn og kultur. Boken gir en grundig presentasjon av aktuelle problemstillinger og forskningsemner, uten at det forutsettes spesifikk forhåndskunnskap om temaet. Den er delt inn i fire hoveddeler: * Første språklæring * Andre språklæring * Språk, sinn og hjerne * Mental grammatikk og språkprosessering. Disse fire delene inneholder kapitler som omhandler områder som undervisning for døve, tilegnelse av førstespråk, lesing på førstespråk, tilegnelse av andrespråk, språkundervisning og utfordringer knyttet til tospråklighet. Den oppdaterte utgaven tar også for seg og foreslår nye teorier innenfor psykolingvistikk og lingvistikk, og introduserer en ny grammatikkteori, 'Natural'.