Den klassiske utgaven av dette sentrale verket fremhever banebrytende forskning innen læring gjennom modellering og gir en omfattende oversikt over de viktigste teoriene. Redigert av en av de mest innflytelsesrike psykologene i sin generasjon, tar boken for seg kontroversielle temaer innen observasjonslæring. I sitt innledende essay identifiserer Bandura de mest kritiske problemstillingene i feltet og gjennomgår et bredt spekter av forskningsfunn. Med nøye utvalgte artikler fra en gruppe eksperter blir en rekke sentrale debatter belyst. Temaer som utforskes inkluderer rollen til forsterkning i observasjonslæring, rekkevidden av modellens innflytelse, typer personer som er mer mottakelige for modellering, og relativ effektivitet av modeller presentert i levende bilde, fotografiske fremstillinger eller gjennom verbal beskrivelse. Boken er skrevet på en livlig og engasjerende måte og vil være av interesse for alle psykologistudenter som ønsker å lære mer om psykologisk modellering, samt for pedagoger og fagfolk.