Boken 'Public Relations and Social Theory: Key Figures, Concepts and Developments' utvider den teoretiske forståelsen av studier innen offentlig kommunikasjon ved å anvende verkene til en rekke fremstående samfunnsteoretikere for å gi innsikt i praksisen. Dette verkets fokus er på arbeidet til viktige teorikere som Max Weber, Karl Marx, John Dewey, Jürgen Habermas, Niklas Luhmann, Michel Foucault, Ulrich Beck, Pierre Bourdieu, Anthony Giddens, Robert Putnam, Erving Goffman, Peter L. Berger, Gayatri Chakravorty Spivak, Bruno Latour, Dorothy Smith, Zygmunt Bauman, Harrison White, John W. Meyer, Luc Boltanski og Chantal Mouffe. Hver kapittel er viet en enkelt teoriker, der de sentrale begrepene og bidragene deres blir presentert og undersøkt i lys av hvordan de kan anvendes innenfor offentlig kommunikasjon som en praksis. Hver kapittel inneholder også en boks som gir en kort og presis presentasjon av teorikeren, samt anbefalinger av sentrale verk og sekundærlitteratur.