Prissetting fungerer ofte som et viktig strategisk verktøy for ledelsen for å øke lønnsomheten. Men prisen kan også benyttes som en kraft for samfunnsmessig nytte. Denne boken viser hvordan effektiv bruk av prissetting kan ha positive virkninger på samfunnet, som å bidra til å redusere karbonutslipp, akselerere innføringen av miljøvennlige produkter og forbedre helseresultater og livskvalitet for mennesker. Skriverne, fremstående tenkere innen prissettingstrategi og praksis, skaper en viktig kobling mellom idealene om formål i organisasjoner og de nødvendige verktøyene for å implementere endringer ved hjelp av et av de grunnleggende virkemidlene som er tilgjengelige for organisasjonen. Boken introduserer konseptet om å utnytte prissettningens kraft for både fortjeneste og samfunnsnytte, og gir en klar forklaring på hvordan dette kan gjennomføres. Prisen kan brukes til å styre etterspørselen, incentivisere forbrukeratferd og påvirke endring. Virkningen kan være både effektiv og rask, og det er ikke å overdrive å si at pro-sosial prissetting kan ha betydelig innflytelse.