I motsetning til de fleste andre studier av neoliberal utdanning og akademisk kapitalisme, tilbyr denne boken en etnografisk utforskning og tolkning av de transformative prosessene og deres motsigelser gjennom empirisk observasjon av hverdagspraksisene til studenter, fakultetsmedlemmer og administratorer ved to offentlige universiteter: NTNU i Norge og UCLA i California. Begge universitetene, plassert i ulike globale politiske økonomier, er ambisiøse og velstående campusområder. Boken undersøker reflekterende de bekymringsfulle konfliktene rundt kvalitet, konkurranse og innovasjon som eksisterer ved disse institusjonene. Den argumenterer for at en del av de akademiske, byråkratiske og kommersielle styringspraksisene i universitetene er både ubærekraftige og underminerer det som allerede fungerer godt blant visse universitetsstudenter og fakultetsmedlemmer: å sirkulere tverrfaglig kunnskap og dens utvikling på et globalt nivå innen akademia, samfunnet, industrien og regjeringen. Dette skjer samtidig som de adresserer verdens akutte utfordringer knyttet til makt, ulikheter og bærekraft. Boken fremhever det viktige strategiske arbeidet som utføres.