Boken "Racial Trauma in the School System" tilbyr en grundig innføring og klinisk informasjon for fagfolk innen skolebasert mental helse, slik at de bedre kan forstå og håndtere de komplekse erfaringene med rasebasert traume i skolen. Boken setter fokus på å begrepsfeste rasebasert traume og dens innvirkning på barns utvikling og akademiske fungering. Den gir innsikt i hvordan man kan se rasebaserte opplevelser gjennom en traumefokusert linse. Gjennom undersøkelse av et bredt spekter av etniske og rasemessige identiteter, tar kapitlene opp viktige temaer som utvikling av etno-raseidentitet og diagnostiske klassifikasjoner, noe som hjelper leserne med å utvikle et begrepsmessig rammeverk for tilnærmingen sin. Anvendelsen av teori i praksis fremheves gjennom komplekse casestudier og forklaringer av praktiske intervensjoner. Dette tekstverket er det første av sitt slag som utelukkende fokuserer på å diskutere virkningen av rasebasert traume på barn og tar opp sammenhengen mellom identitet og rasisme i skolesystemet.