Boken 'Radical Challenges for Social Work Education' utforsker hvordan utdanningen i sosialt arbeid kan møte de individuelle og ofte beskyldende tilnærmingene som har preget feltet siden neoliberalismens inntog for omtrent førti år siden. Radikal sosialt arbeid representerer en tilnærming som i sentrum har et brudd med kun atferds-, moralske- eller psykologiske forståelser av brukernes problemer. Historisk har sosialt arbeid vært opptatt av den moralske karakteren til de som står i vanskelige situasjoner, ofte knyttet til fattige mennesker, der det ble trukket en tydelig linje mellom de 'fortjente' hjelpen og de 'ufortjente'. Med vitenskapens og de psykologiske disiplinenes inntog, ble det utviklet psykologiske forklaringer på de utfordringene folk opplever. Begge disse forklaringene på sosiale problemer – moralske og psykologiske – har fått fornyet oppmerksomhet i lys av neoliberalismens narrativ om selvforsyning (moralsk) og den nyere fokuseringen på traumer (psykologisk). Radikal sosialt arbeid setter spørsmålstegn ved disse tilnærmingene og utfordrer oss til å tenke nytt.