Re-examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education
Produktbeskrivelse
Boken "Re-examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education" tar for seg Pedagogical Content Knowledge (PCK), et begrep som har blitt tilpasset og brukt på forskjellige måter innen naturfagdidaktikk siden det ble introdusert på midten av 1980-tallet. Nå som PCK er dypt forankret i språket om undervisning og læring, er det nødvendig med forskning og kunnskap om dette konseptet som er lett tilgjengelig og anvendelig for naturfagslærerens arbeid. Dette er spesielt relevant i dagens samfunn, hvor standarder og andre målestokker brukes for å definere læreres kunnskap, ferdigheter og evner. Boken er strukturert rundt tre hovedtemaer: Gjenopptakelse av PCK: Utfordringer, ideer og utvikling; Forskning og utvikling i PCK; Fremvoksende temaer innen PCK-forskning. Med bidrag fra ledende PCK-forskere innen naturfagdidaktikk fra hele verden kartlegger denne publikasjonen hvor PCK har vært, hvor det er på vei, og hvordan det i dag påvirker og beriker kunnskapen om naturfagslæreres faglige kompetanse. Den viser også hvordan forskning på PCK har utviklet seg.